3 redenen waarom dit alternatief voor jouw Excel je organisatie kan helpen effectiever te werken

Excel is de standaardkeuze voor starters

Voor veel startende bedrijven is Excel een voor de hand liggende keuze. Het is namelijk hét standaard programma dat wordt gebruikt voor onder andere het bijhouden van de administratie. Daarbij wordt Excel vaak standaard geleverd in het Microsoft Office pakket wat het programma een goedkope optie maakt. Maar naarmate je organisatie en personeelsbestand beginnen te groeien blijven de voordelen van Excel achter. Vooral voor organisaties die interne processen willen optimaliseren en automatiseren, blijkt Excel niet de juiste tool om te blijven gebruiken.

Handmatige invoer vergroot de kans op fouten

Dat komt onder andere door de foutgevoeligheid van Excel. Het zit namelijk zo, wanneer je met Excel werkt moet je vaak alles handmatig invoeren. Dit vergoot de kans op fouten en als je niet oplet ben je vaak meer tijd kwijt aan het herstellen van de fout dan aan de invoer zelf. Zonde! Wanneer je namelijk voor een programma kiest dat dit soort processen kan automatiseren verklein je de kans op fouten zoals dubbele invoer én kan personeel een stuk efficiënter werken.

Meer data, meer tijd

Helaas maar waar: Excel is niet gebruiksvriendelijk wanneer het aankomt op schaalbaarheid. Een herkenbare situatie is wanneer je bijvoorbeeld een grote hoeveelheid gegevens wilt inladen of wilt openen in Excel: negen van de tien keer crasht het programma of moet je erg lang wachten voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt.

Ook zal, naarmate je organisatie groeit, de invoer van gegevens in Excel een arbeidsintensiever proces worden. Als klein bedrijf zal je hier wellicht niet veel van merken, maar als je meerdere facturen per dag moet versturen verlies je ontzettend veel tijd. Tijd die je ook in je corebusiness had kunnen steken.

Archiveren en bijhouden van bestanden

Een ander nadeel van werken in een programma zoals Excel is dat vaak meerdere personen hetzelfde document gebruiken. Er worden meerdere versies opgeslagen, zowel lokaal als online, of erger, het document wordt overschreven waardoor er kostbare gegevens verloren kunnen gaan. Hierdoor neemt de kans op het maken van fouten toe én kan er snel verwarring ontstaan over welke versie nou de juiste is. Daarbij is het archiveren van al deze lokale én online documenten een hels karwei. Hoe vind je de laatste versie? Is dit de juiste? Hoe orden je al deze documenten op een efficiënte manier? Over tijdverspilling gesproken…

Robaws als alternatief voor Excel

Voor snel groeiende organisaties of bedrijven met een groot klant- en personeelsbestand is Excel niet de oplossing. Wil je je kostbare tijd liever in zaken steken die ertoe doen? Dan is Robaws een goed alternatief voor Excel. Met Robaws zit je niet urenlang achter je computer om alle data handmatig in te voeren. Daar hebben we namelijk geautomatiseerde workflows voor met gebruiksvriendelijke templates. In een handomdraai heb je alle data in het juiste template verwerkt. Zo houd je tijd over voor wat er écht toe doet: jouw business.

Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze experts.


Vraag hier jouw gratis demo aan

Graag een kijkje nemen in de software? Contacteer hier een van onze experten en krijg meteen een beeld wat Robaws voor jou kan betekenen. 

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×